Je winkelwagen is momenteel leeg!
Lex Hoefsloot geeft Lightyear-stuur uit handen
Lightyear heeft Bonna Newman aangesteld als nieuwe ceo. Ze volgt oprichter Lex Hoefsloot op, die zich gaat richten op het langetermijnpotentieel van de Helmondse automotivestartup. Met Marnix Borghouts krijgt de nieuwe ceo ook een nieuwe cfo aan haar zijde. De leiderschapswissel komt op het moment dat de rechtbank in Amsterdam haar onderzoek afrondt naar de handelwijze van het Lightyear-management in aanloop naar het spraakmakende faillissement.
Lightyear maakte begin vorig jaar een doorstart. Aanvankelijk wilde het de droom van een eigen zonneauto niet opgeven, maar geleidelijk verschoof de focus naar het produceren van zonnedaken voor andere autofabrikanten. Nu wil het bedrijf zijn technologie voor on-board zonneoplaadsystemen aanbieden aan de hele markt voor personenauto’s. Newmans uitgebreide netwerk, kennis en expertise in solar en voertuiggeïntegreerde PV komen daarbij goed van pas. De nieuwe ceo is gepromoveerd in de natuurkunde aan MIT en werkt al bijna twintig jaar in de PV-sector. Ze zat onder meer bij ECN en TNO.
Borghouts begon zijn carrière als accountant bij KPMG. De nieuwe cfo is een gelouterd financeel topman met meer dan dertig jaar wereldwijde ervaring in verschillende sectoren. Volgens Lightyear heeft hij een staat van dienst op het gebied van groei, turnaround en compliance en het geven van vertrouwen aan zowel externe als interne belanghebbenden, en brengt hij diepgaande en praktische vaardigheden mee voor groei, bedrijfsfinanciën en strategie.
‘Ik heb veel vertrouwen in het leiderschap van Bonna en Marnix. Hun gecombineerde vaardigheden zijn precies wat we op dit moment nodig hebben’, zegt Hoefsloot. ‘Nu Lightyear volwassener wordt en zich richt op opschaling van de on-board solar-technologie, kunnen mijn vaardigheden het beste worden ingezet in een andere rol binnen het bedrijf. Ik ga me richten op de bredere vermarkting van onze IP-stack voor automotivetechnologie en het vinden van de juiste partners om het commerciële potentieel van het Lightyear-voertuig te realiseren.’
Het onderzoek naar de transacties voorafgaand aan het faillissement is aangevraagd door Maarten van Ingen, een van de door de rechtbank aangestelde curatoren. Hij wil met name duidelijkheid over de vraag of Lightyear verantwoordelijk heeft gehandeld met betrekking tot de besteding van een investering van 180 miljoen euro, deels afkomstig uit publieke middelen. De uitspraak wordt verwacht op 18 januari.